تجهیزات زیرساخت شبکه های کامپیوتری

زیر ساخت شبکه – بستر و پایه ای برای ایجاد یک سازمان یا سیستم

زیر ساخت شبکه (Network Infrastructure) همان تجهیزات پسیو شبکه است که برای راه اندازی یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل زیرساخت شبکه تجهیزات اکتیو شبکه قرار دارد. شبکه و زیرساخت شبکه یکی از مهمترین مواردی است که ارائه دهندگان خدمات پشتیبانی شبکه و کارشناسان زیرساخت شبکه باید به آن توجه کنند.

شرکت پارسیان فیبر ارتباط (PFC) تامین کننده اقلام پروژه های بزرگ شبکه های کامپیوتری در حوزه های مختلف آماده طراحی، مشاوره، تامین و اجرای پروژه های بزرگ می باشد. این شرکت با داشتن نیروی متخصص، توانمندی خود را در این حوزه به اثبات رسانده است.

در ادامه به شرح  تجهیزات زیر ساخت شبکه و خدمات زیر ساخت شبکه می پردازیم.

زیر ساخت شبکه چیست و چه مواردی را در بر می گیرد؟

 زیر ساخت شبکه مجموعه موارد و اقداماتی است که باعث انتقال با کیفیت داده ها در شبکه می شود. در واقع زیر ساخت شبکه همان سخت افزار و طراحی‌هایی است که باعث می‌شود خدمات شبکه بر بستر این زیر ساخت اجرا و پیاده سازی شود.

متخصین شبکه برای طراحی و پیاده سازی خدمات اکتیو شبکه و خدمات پسیو شبکه نیاز به یک زیرساخت شبکه دارند.

وظیفه زیرساخت شبکه چیست؟

کار زیرساخت شبکه ایجاد بستر مناسب و حرفه ای برای توسعه ی یک شبکه بدون مشکل است. روند کاری زیرساخت شبکه مهم ترین فاکتور یک زیرساخت شبکه مناسب و حرفه ای است.

زیرساخت شبکه های کامپیوتری نیاز اولیه ی هر شبکه است. هر چه زیرساخت شبکه و سخت افزار مورد استفاده در شبکه اصولی‌تر طراحی و پیاده سازی شود، آن شبکه توانایی ارائه خدمات مناسب‌تر را خواهد داشت.

برای درک و شناخت بهتر تجهیزات بستر پایه ای ایجاد یک سازمان یا سیستم چیست باید مختصری از توپولوژی شبکه های کامپیوتری بدانیم.

توپولوژی شبکه چیست؟

شبکه های نوع LAN دارای شاخصی به نام توپولوژی (Topology) هستند. چگونگی اتصال سیستم ها از طریق یک کانال فیزیکی به یکدیگر، توپولوژی آن شبکه گفته می شود.

انواع توپولوژی شبکه

خدمات زیر ساخت شبکه و توسعه شبکه

خدمات زیرساخت شبکه مناسب باید تمامی نیاز های ارتباطی کاربران شبکه که از پیش تعیین شده، بر اساس تعداد و نوع کاربران و مقدار ترافیک تولیدی در مبدا و مقصد توسط کاربران را با بالاترین سرعت و امنيت ممكن برآورده سازد. برخی از خدمات زیرساخت شبکه و توسعه شبکه به شرح ذیل است:

  • بررسی نیازها و تهیه لیست جهت اجرای زیرساخت شبکه
  • بهینه سازی زیرساخت ارتباطی موجود
  • مشاوره، طراحی و اجرای زیرساخت شبکه‌ها
  • نصب و اجرای انواع کانال‌های ارتباط کابل و ترانکینگ
  • کابل کشی ساختار یافته شبکه (کابل مسی و فیبر نوری)
  • طراحي و اجرا زير ساخت  Passive 
  • نصب، راه اندازی ( به غیر از پیکربندی تجهیزات) و تست ارتباط انواع تجهیزات زیرساخت شبکه مانند انواع روتر ها، سوئیچ ها، مودم های مخابراتی و …(
  • مستند سازی و ارائه نقشه شبکه کابلی و یا بی سیم
  • تجزيه، تحليل و ارائه راهکارهای جامع ديتاسنتر

تجهیزات زیرساخت شبکه

تجهیزاتی که بستر ایجاد ارتباط میان دستگاه ها و کاربران با یکدیگر، چه در دسته مسی و چه در دسته نوری، را فراهم می آورند تجهیزات زیرساخت شبکه  نام دارد.

  • کابل ها: انواع کابل های شبکه و فیبر نوری که در محیط های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار میگیرند . تجهیزات ارتباطی آن ها با یکدیگر تفاوت دارد.
  • سینی و لوله کاری: در برخی از محیط ها برای انتقال کابل شبکه نیاز به نصب سینی کابل و یا لوله های گالوانیزه یا PVC مورد نیاز می باشد.
  • ترانکینگ: برای اتصال دستگاه ها (پرینتر ها و اسکنر های تحت شبکه و …) و کاربران، به یکدیگر و سرور های در یک مجموعه از ترانکینگ استفاده می شود؛ محفظه های خالی هستند که به صورت دفنی و دیواری مورد استفاده قرار میگیرند و کابل های شبکه و برق در امتداد آن ها کشیده شده و به واسطه ی ماژول های مخصوص (کیستون ها و پریز های ترانکینگ) قرار میگیرند.
  • رک و کابینت: محفظه های با سایز های مختلف هستند که به صورت دیواری و ایستاده قابل استفاده اند و End Point های پسیو (نوری و مسی) به تجهیزات اکتیو درون آنها به یکدیگر متصل می شوند. به طور مثال پچ پنل شبکه به واسطه یک پچ کورد مناسب به سوییچ شبکه متصل شده ( لازم به ذکر است که تجهیزات درون رک ها نصب می شوند)
  • پچ پنل مسی و نوری: تجهیزاتی هستند که کیستون های شبکه و آداپتور های فیبر نوری درون آن ها نصب و نظم دادن ارتباط میان کیستون ها، آداپتور ها با سوییچ را فراهم می آورند. در انواع و ظرفیت های مختلف قابل استفاده می باشند.
  • سوییچ و هاب غیر مدیریتی: دستگاه های ارتباطی میان سیستم ها و کاربران که قابل پیکربندی نبوده و صرفا نقش یک پیام رسان عمومی را ایفا می کند. به طوریکه اگر یک سیستم یک درخواست را برای یک سیستم خاص ارسال کند این سوییچ ها آن درخواست را برای تمام سیستم های متصل به خود ارسال می کند. تا زمانی که آن سیستم دریافت کننده درخواست خود را شناسایی و دریافت کند.

مزیتهای انتخاب کابل فیبر نوری از کابل مسی:

کابل فیبر نوری از سریع ترین رسانه های انتقال برای کابل کشی های جدید و ارتقا کابل کشی های قدیمی می باشد.

  • پهنای باند بیشتر

فیبرنوری پهنای باند بسیار بیشتری از مس را فراهم و تا 10Gbps را استاندارد سازی مینماید علاوه بر این، کابل فیبرنوری می تواند اطلاعات بیشتری را با کیفیت بهتری از سیم مسی حمل کند. به همین دلیل شرکت های تلفن و تلویزیون کابلی (CATV) در حال تبدیل زیر ساخت خود به فیبر هستند.

  • تضعیف کم و فاصله بیشتر

از آنجا که سیگنال فیبرنوری، نور می باشد، در طول انتقال افت سیگنال کمتری اتفاق می افتد و داده ها می توانند در سرعت های بالاتر و فواصل بیشتر حرکت کنند.

  • امنیت فیبر نوری

اطلاعات ارسالی با کابل فیبرنوری ایمن بوده و پراکنده نمی شود همچنین شنود آنها دشوار می باشد. در زمان شنود کابل، نظارت و مانیتورینگ آن به دلیل نشت نور از کابل بسیار آسان می باشد. در این صورت اگر تلاشی برای شکستن امنیت فیزیکی فیبر شما صورت بگیرد، شما خواهید فهمید. شبکه های فیبر نوری شما را قادر به قرار دادن تمام لوازم الکتریکی و سخت افزارها در یک مکان مرکزی به جای دیوارها و تجهیزات در سراسر ساختمان می سازد.

  • ایمنی و قابلیت اطمینان

انتقال داده فیبرنوری بسیار قابل اعتماد و مصون از بسیاری از عوامل محیطی که کابل مسی را تحت تاثیر قرار می دهد می باشد. همچنین به دور از تداخل الکتریکی، تداخل فرکانس رادیویی ( RFI / EM)، همشنوایی، مشکلات امپدانس و غیره می باشد. به همین علت کابل فیبر نوری را می توان بدون نگرانی در کنار تجهیزات صنعتی اجرا کرد. شایان ذکر است که فیبر نوری حساسیت کمتری از مس نسبت به نوسانات دما دارد و علاوه بر آن می تواند در تماس مستقیم با خاک و حتی زیر آب قرار گیرد.

  • طراحی

فیبرنوری سبکتر، نازکتر و با دوام تر از کابل مسی می باشد. همچنین مقاومت کششی آن حدودا ۱۰ برابر کابل مسی است. مدیریت سایز کوچک آن آسان بوده و فضای خیلی کمتری در داکتهای کابل کشی می گیرد.

  • توسعه پایدار

افزایش تولید و کاهش هزینه مدیا کانورتورها موجب مهاجرت آسان از کابل مسی به فیبر نوری شده است. کانورتورها اتصالات را یکپارچه ساخته و استفاده از سخت افزارهای موجود را ممکن می سازند. با فیبر می توان به توسعه پایدار برنامه ریزی در شبکه قرار گیرد.

  • هزینه

هزینه کابل فیبرنوری، قطعات و سخت افزار به طور پیوسته در حال کاهش می باشد. محافظت فیبر نوری کم هزینه تر بوده و خرابی کمتری دارد و همچنین فیبر نوری نیاز کمتری به سخت افزارهای شبکه دارد. به دلیل ظرفیت بالا، فیبر نیاز به کابل کشی مجدد برای عملکرد بیشتر شبکه را ندارد.

شرکت پارسیان فیبر ارتباط (PFC) تامین کننده اقلام پروژه های بزرگ شبکه های کامپیوتری در حوزه های مختلف آماده طراحی، مشاوره، تامین و اجرای پروژه های بزرگ می باشد. این شرکت با داشتن نیروی متخصص، توانمندی خود را در این حوزه به اثبات رسانده است.

محاسبه هزینه خدمات زیر ساخت شبکه چگونه است؟

با در نظر گرفتن هزینه سرور شبکه، هزینه کابل کشی، هزینه نرم افزارهای امنیتی و هزینه راه اندازی و در آخر هزینه پشتیبانی شبکه می‌ توان هزینه زیرساخت شبکه را تخمین زد.

بخش‌های مربوط به پیکربندی زیر ساخت شبکه

موارد مربوط به زیرساخت فیزیکی شبکه به دلیل اینکه سخت افزاری هستند، میتوان به راحتی شناخت. زیرساخت منطقی شبکه دارای بخش های مختلفی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

مدل‌های شبکه

برای شناخت بهتر عملکرد پروتکل باید بعضی از مدل‌های مرسوم شبکه که معماری کلی شبکه را تشریح می‌کنند آشنا شد.

مدل مرجع OSI (Open systems Interconnection)

برای آنکه طراحی شبکه ها سلیقه ای و پیچیده نشود سازمان جهانی استاندارد سازی (ISO) مدل هفت لایه ای برای شبکه ارائه کرد، به گونه ای که وظایف و خدمات شبکه در هفت لایه مجزا تعریف و ارائه می شود. این مدل هفت لایه ای، مدل مرجع OSI نام گرفت.

لایه های مدل OSI

  • لایه فیزیکی Physical Layer
  • لایه پیوند داده ها Data link Layer
  • لایه شبکه Network Layer
  • لایه انتقال Transport Layer
  • لایه نشست Session Layer
  • لایه نمایش (ارائه) Presentation Layer
  • لایه کاربرد Application Layer

ارسال و دریافت پیام از مسیر لایه‌های مربوط در سیستم‌های فرستنده و گیرنده انجام می‌پذیرد. داده‌ها توسط یک برنامه و گاهی توسط کاربر تولید می شوند  و آغاز ارسال داده‌ها از لایه کاربرد و در ادامه با حرکت به سمت پایین در هر بخش عملیات مربوطه انجام می شود و اطلاعات به بسته‌های اطلاعاتی قبلی اضافه می شوند.

در آخرین لایه (لایه فیزیکی) با توجه به بستر انتقال مورد استفاده برای انتقال داده‌ها به سیگنال‌های الکتریکی، پالس‌هایی از جنس نور یا سیگنال‌های رادیویی تبدیل می شود و با استفاده از کابل ها و یا تکنولوژی بی سیم برای سیستم مقصد ارسال می‌شود.

بعد از دریافت اطلاعات در کامپیوتر مقصد عملیات عکس توسط هرکدام از لایه های موجود در شبکه بر روی آن انجام می شود و در نهایت با رسیدن داده‌ها به لایه کاربرد و به کمک یک برنامه کاربردی استفاده از داده های ارسال شده ممکن می‌شود.

مدل OSI  تنها مدل قابل استفاده نیست و از مدل‌های دیگری مانند DoD  نیز در طراحی و پیاده سازی شبکه استفاده میشود.

پروتکل TCI/IP چیست؟

مهمترین پروتکل ارتباطی در شبکه و اینترنت، پروتکل TCP/IP است.

پروتکل TCI/IP مخفف عبارت  Transmission Control Protocol / Internet Protocol است که به معنی پروتکل کنترل انتقال / پروتکل اینترنت می باشد. این پروتکل از دو پروتکل تشکیل شده است که چگونگی برقراری ارتباط و تبادل داده ها بین دو کامپیوتر را تعیین می کند.

با اینکه این پروتکل کند عمل می‌کند ولی از جمله ویژگی های TCP IP امنیت بالا، توسعه پذیری و سازگاری با محیط های مختلف است. در برقراری ارتباط، کارهایی چون تبدیل نام کامپیوتر به آدرس IP معادل، مشخص شدن کامپیوتر مقصد، بسته‌بندی اطلاعات، آدرس دهی و مسیریابی دیتا انجام می‌شود.

کیفیت زیر ساخت شبکه را به چه صورت می‌توان تشخیص داد؟

کیفیت زیر ساخت یک شبکه را می‌توان با استفاده از تجهیزات شبکه‌ای و همچنین رعایت استاندارد های کابل کشی و بستر سازی که برای این زیر ساخت استفاده شده است تشخیص داد.

طراحی و پیاده سازی زیر ساخت شبکه

اگر نیاز به پیاده سازی زیر ساخت شبکه یا طراحی زیر ساخت شبکه دارید کافی است همین حالا با شرکت پارسیان فیبر ارتباط تماس حاصل کنید و به صورت رایگان از مشاوره قبل از طراحی و پیاده سازی زیر ساخت شبکه استفاده کنید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟